بررسی کارایی روش طیفسنجی زیرقرمز نزدیک در شناسایی رنگزای طبیعی روناس از رنگزای مصنوعی، مورد استفاده در خامه فرش دستباف
نویسندگان
چکیده مقاله:
با توجه به تفاوت قیمت و ارزش رنگزاهای طبیعی در مقابل مصنوعی، شناسایی این دو دسته در فرش دستباف از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این تحقیق هدف بررسی روش طیفسنجی زیر قرمز نزدیک جهت شناسایی رنگزای طبیعی روناس از رنگزاهای مصنوعی مورد استفاده در فرش دستباف میباشد. برای انجام این مهم نمونههای نخ پشمی با دو نژاد بلوچی و کرمانشاهی با رنگزای طبیعی روناس با دندانههای زاج سفید و کلرید قلع و رنگزاهای مصنوعی جهت تهیه فامهای رنگی متداول قرمز رنگرزی گردید. بدین ترتیب 60 نمونه رنگرزی شده شامل 24 نمونه روناس، 10 نمونه ترکیبی، 26 نمونه مصنوعی، و 5 نمونه از صنعت، و در مجموع 65 نمونه تهیه شد. نتایج نشان میدهد طیف انعکاسی نمونههای رنگرزی شده با روناس در ناحیه NIR همچنان شیب افزایشی دارد درحالی که برای نمونههای رنگرزی شده با رنگزاهای مصنوعی افزایش چندانی را نشان نمیدهد. با توجه به نتایج این طرح، شناسایی روناس از نمونههای مصنوعی با بررسی طیف NIR نمونهها کاملا امکانپذیر بود و برای نمونههای مورد بررسی تقریبا بدون هیچ خطایی شناسایی انجام شد. هرچند بررسی بر روی تعداد نمونههای بیشتر پیشنهاد میشود. البته در مورد نمونههایی که با مخلوط روناس و رنگزای مصنوعی رنگرزی شده بودند شناسایی امکانپذیر نشد. این نمونهها جزء یکی از دو گروه مصنوعی یا طبیعی قرار می گرفتند.
منابع مشابه
بهبود رنگپذیری خامه پشمی مصرفی در فرش دستباف با مشتق زیستسازگار کیتوسان: مطالعه خواص رنگرزی و ثبات رنگی با ماده رنگزای طبیعی اسپرک
در این مطالعه، خامه پشمی مصرفی در فرش دستباف با مشتق زیستسازگار کیتوسان، یعنی ترکیب کیتوسان-دندریمر پلی پروپیلن ایمین (CS-PPI) نسل دوم اصلاح شد و ویژگیهای رنگرزی و ثبات رنگی آن با ماده رنگزای طبیعی اسپرک بررسی شد. اثر مقدار ترکیب CS-PPI، pH رنگرزی و غلظت ماده رنگزا بر روی قابلیت رنگرزی پشم مطالعه شد. نتایج نشان داد که با افزایش مقدار ترکیب CS-PPI، قابلیت رنگرزی، غلظت اشباع ماده رنگزا و عمق رن...
متن کاملکارایی روش پاسخ سطح در بهینه سازی حذف رنگزای مالاشیت سبز با استفاده از زئولیت طبیعی
در این تحقیق، زئولیت طبیعی به عنوان یک جاذب ارزان و موثر برای حذف رنگزای مالاشیت سبز مورد بررسی قرار گرفت. pH اولیه، مقدار زئولیت، غلظت اولیه رنگزا و زمان واکنش به عنوان متغیر های مستقل ورودی و بازده حذف رنگزا به عنوان تابع پاسخ در طراحی باکس بنکن در نظر گرفته شدند. نتایج نشان داد که مقادیر پارامترهای بهینه برای دستیابی به حداکثر بازده حذف رنگزا، pH اولیهی 9، مقدار جاذب 65/ 0 گرم، غلظت اول...
متن کاملمطالعه خصوصیات رنگی و ثباتی نخ پشمی اصلاحشده با کیتوسان– سیانوریک کلراید مورد مصرف در فرش دستباف با ماده رنگزای روناس
هدف از این مطالعه، بررسی خصوصیات رنگی و ثباتی نخ پشمی اصلاحشده با ترکیب کیتوسان-سیانوریک کلراید (Ch-Cy) با ماده رنگزای طبیعی روناس که در خامه فرش دستباف مصرف میشود، است. نخهای اصلاح شده با ماده رنگزای طبیعی روناس رنگرزی شد و تأثیر عواملی نظیر غلظت Ch-Cy، غلظت ماده رنگزا، pH، دما و زمان رنگرزی مورد بررسی قرار گرفت. شرایط بهینه رنگرزی با مقدار 2 درصد ترکیب Ch-Cy نسبت به وزن پشم، 100 درصد ماده ...
متن کاملبررسی سازگاری مواد رنگزای طبیعی جاشیر، روناس و پوست انار در رنگرزی نخ پشمی
در این پژوهش سازگاری مواد رنگزای طبیعی جاشیر، روناس و پوست انار بر روی نخ پشمی مورد بررسی قرار میگیرد. بدین منظور، نخست قابلیت رنگرزی هر یک از مواد رنگزای مذکور بر روی نخ پشمی بدون دندانه و دندانه شده با سولفات آلومینیم به عنوان یکی از شیوههای رایج تخمین سازگاری، اندازهگیری شد. نتایج محاسبه این شیوه نشان داد، منحنی قابلیت رنگرزی دو ماده رنگزای جاشیر و روناس مشابه یکدیگر میباشد. در حالی ...
متن کاملکارایی روش پاسخ سطح در بهینه سازی حذف رنگزای مالاشیت سبز با استفاده از زئولیت طبیعی
در این تحقیق، زئولیت طبیعی به عنوان یک جاذب ارزان و موثر برای حذف رنگزای مالاشیت سبز مورد بررسی قرار گرفت. ph اولیه، مقدار زئولیت، غلظت اولیه رنگزا و زمان واکنش به عنوان متغیر های مستقل ورودی و بازده حذف رنگزا به عنوان تابع پاسخ در طراحی باکس بنکن در نظر گرفته شدند. نتایج نشان داد که مقادیر پارامترهای بهینه برای دستیابی به حداکثر بازده حذف رنگزا، ph اولیهی 9، مقدار جاذب 65/ 0 گرم، غلظت اول...
متن کاملاحیا و کاربرد مواد رنگزای طبیعی در تهیه نقشه فرش
در مسیر پر نقش و نگار و رنگِ فرش دستباف ایرانی، واژهای آشنا با نام هنرـ صنعت مد نظر قرار گرفته که به نظر می رسد نیاز به تفسیری شایسته برای این مرز و بوم دارد. شناخت هر پدیده، موجب رشد آن شده و ما را در رسیدن به جایگاه بهتر آن پدیده یاری می رساند. برای دانشجوی هنر، بخش عظیمی از واحدهای درسی به شناخت هنر گذشته ی جهان و ایران تعلق می گیرد. همچنین شناخت شیوه های عملی و تخصصی هنر مورد مطالعه، از سزاو...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 8 شماره 3
صفحات 187- 192
تاریخ انتشار 2014-09-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023